درآمد شگفت انگیز نتفلیکس در سالهای اخیر

در حالیکه كسب و كار شركت نتفليكس، شركتي كه سريالهاي اين روزهايش همه را در جهان درگير خود كرده و درامد آن بسيار شگفت انگيز است، اعداد زیر را نشان می دهد؛

سال ٢٠١٨ معادل ١٥ ميليارد دلار ،
سال ٢٠١٧ معادل ١١ ميليارد دلار
سال ٢٠١٦ معادل ٨ ميليارد دلار

كه نشان از رشد متناوب ٣٠ درصدي درامد ساليانه شركت را دارد!دیسنی به عنوان غول شماره یک هالیوود، با همه امکاناتش برای حفظ و توسعه بازار خود، قیام کرده.

به نظر می رسد باب ایگر با همه نبوغش، دیدی به گستردگی والت دیسنی بزرگ نداشته، و بسیار دیر اقدام به حضور در بازار استریمینگ نموده است.
تلاشهای دیسنی به عنوان غول شماره یک استودیوهای سنتی هالیوود، تا پایان ۲۰۱۹ به کسب یک میلیارد دلار از بازار استریمینگ ختم خواهد شد، که بسیار کمتر از سهم رقبای جوان و تکنوکراتی همچون نتفلیکس و آمازون در بازار استریمینگ خواهد بود.
البته شاید، هنوز برای قضاوت زود باشد، اما با توجه به کناره گیری باب ایگر از سکانداری دیسنی، تا پایان ۲۰۲۱، از یک سو، و هدفگذاری درآمد ۲ میلیارد دلاری برای بخش استریمینگ دیسنی، تا پایان ۲۰۲۴،
بعید به نظر می رسد، دیسنی بتواند در یک نگاه بلند مدت و البته بسیار خوشبینانه، به بیش از ۱۵ درصد سهم از بازار استریمینگ دست یابد. که این یک عقب نشینی آشکار برای غول سینمای سنتی آمریکا که در سال ۲۰۱۹، با مجموع فروش ۱۰ میلیارد دلار، بیش از ۳۳ درصد فروش گیشه های آمریکای شمالی را در اختیار دارد،می باشد.
تنها راه نجات پیش رو برای دیسنی را در خرید نتفلیکس می توان دید. ایکاش به جای هزینه کردن ۷۱ میلیارد دلار در مارس ۲۰۱۹ برای خرید فاکس فرسوده قرن بیستم، با هزینه کرد مبلغی بین ۲۰ تا ۳۵ میلیارد دلار، نتفلیکس را به دیسنی ضمیمه می کرد، و خیال خود را برای حد اقل یک دهه، از رقابت در این بازار نو و ناشناخته، راحت میکرد.
این اقدام نیاز به شجاعت مدیری همچون باب ایگر دارد، که با خرید پیکسار در سال ۲۰۰۶، شتاب دیسنی را برای تسخیر و گسترش بازارهای این رسانه فانتزی، دو چندان نمود.
هر چند در همان سالها، از طرف متخصصین امور مالی بابت گران خریدن پیکسار، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، اما گذشت زمان نشان داد، شهود و خلاقیت باب ایگر از اعداد و جداول متخصصان مالی، به مراتب درست تر و بهتر عمل کرده است.
اگر باب ایگر تا قبل از ترک سمت خود، اقدام به خرید نتفلیکس نکند، با توجه به شواهد و قرائن، آینده خوبی برای دیسنی دیده نمی شود. همان سرگذشتی که بر یاهو در برابر گوگل رفت، اینک در انتظار دیسنی است، و ممکن است رشد فزاینده نتفلیکس بختی برای دیسنی در خرید این رقیب نو پا باقی نگذارد.
زمان بسیار محدود، و سرعت تغییرات کاملا غیر قابل پیش بینی و شتابان است.


داریوش دالوند - آریا انیمیشن

مطالب گذشته

بارقه ی امیدی برای صنعت سینما درآستانه شکست کرونا

 

اینکه صرفاً بگوییم روزگار سورئال گونه ای را میگذرانیم، قطعاً حق مطلب را لااقل برای سینمایی ها ادا نمی کند.

كرونا آكتور سينما

 

گزارشي از هزينه‌هاي مادي و معنوي كه ويروس كوويد19 روي دست سينما گذاشته است

به بهانه اکران آنلاین فیلم سینمایی طلا

"طلا " دومین فیلم اکران آنلاین و اولین فیلم بخش خصوصی در این کارزار به شمار می آید. اکران آنلاین در جهت پیشرفت سینما و نزدیک شدن به مخاطب جهانی و استفاده از ظرفیت های موجود مانند شرکت های بزرگی چون نتفیلیکس است.