atrk جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران - سیدضیا هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:باید جلوی انحصار را با گسترش پلتفرم‌ها بگیریم جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران - سیدضیا هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:باید جلوی انحصار را با گسترش پلتفرم‌ها بگیریم

سیدضیا هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:باید جلوی انحصار را با گسترش پلتفرم‌ها بگیریم

 سید ضیا هاشمی  به تحلیل و بررسی گسترش پلتفرم‌ها و احتمال به وجود آمدن انحصار و لزوم جلوگیری از این اتفاق، پرداخت.

12919866_869 جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران - سیدضیا هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:باید جلوی انحصار را با گسترش پلتفرم‌ها بگیریم

سید ضیاء هاشمی تهیه کننده سینما در گفت و گو با خبرنگارحوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره افزایش پلتفرم‌ها با توجه به عدم بازگشایی و جذب مخاطب در سالن‌های سینما گفت: در دنیا پلتفرم‌های زیادی وجود دارد، اما دو یا سه پلتفرم به شهرت رسیدند این بدین معنی نیست که تنها این پلتفرم‌ها مشغول فعالیت هستند. در کنار این اکران‌های آنلاین، پلتفرم یوتیوب تعبیه شده که به شکل دیگری فعال و درآمدزا و آف لاین است. باید با گسترش پلتفرم‌ها جلوی انحصار را بگیریم این که یک یا دو پلتفرم فعالیت کرده و قیمت‌ها را کنترل کنند که افزایش پیدا نکند امیدی به سازندگی و کیفیت بالا و تولید در سینما به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: برای ایجاد پلتفرم‌های قوی نیاز به تولید سریال با کیفیت است. متاسفانه در ابتدای تولید سریال نمایش خانگی با آثار بسیار ضعیف مواجه شدیم و هم اینک هم شاهد آن هستیم. این دست آثار مخاطب گریز در نمایش خانگی باعث ریزش مخاطب می‌شود و صاحبان آثار و پلتفرم‌ها را دچار آسیب‌های جدی می‌کند. پس ابتدا باید تلاش کنیم تا سریال‌های نمایش خانگی با کیفیت روانه بازار کنیم تا بتوانیم مخاطبان بالقوه و فعال پلتفرم‌ها را نگه داریم و با ارائه آثار سینمایی با کیفیت مخاطبان جدید سینما را هم به این سمت سوق دهیم.

او ادامه داد: متاسفانه شاهدیم در این روزگار بهترین فیلم سینمایی تنها ۲۰۰ هزار مخاطب دنبال کننده در پلتفرم‌های آنلاین دارد که ضعف بزرگی است.

تهیه کننده فیلم «شوکران» تاکید کرد: این ضعف را باید علت یابی کرد. اول این که هزینه به موقع و درستی در ارتباط با ساخت سریال و فیلم در نمایش خانگی صورت نگرفته یا اگر هزینه مناسب پرداخت شده انتخاب عوامل و مهم‌تر فیلمنامه مناسب برای تولید نبوده و تولیدات ناشیانه و عجولانه انجام شده است. باید در این حوزه حساب شده کار ساخته شود. سرمایه گذاران شبکه نمایش خانگی هزینه‌های گزافی در جلوی دوربین و پشت دوربین (برخی صاحبان پلتفرم‌ها هستند) انجام می‌دهند، اما دقت نظر در انتخاب فیلمنامه مناسب و عوامل مناسب ندارند و به سینما و شبکه نمایش خانگی ضربه می‌زنند. این آفت‌ها دست به دست هم می‌دهد و باعث می‌شود مخاطب سینما در اکران آنلاین آنچنان که شایسته است، نباشد.

وی در ادامه به آفت دیگر این حوزه یعنی اختلاف میان صدا و سیما و ارشاد در ارائه مجوز اشاره کرد و گفت: از دیگر آفت‌هایی که گریبان نمایش خانگی را این روز‌ها گرفته است اختلاف بین تلویزیون و ارشاد است که باعث شده خیلی از فعالان نمایش خانگی‌ها در دریافت مجوز معطل بمانند. ساترا مسئولیت این امر را عهده دار است و  به قدری سازو کار و سیستم پیچیده‌ای برای خود در نظر گرفته که ورود به آن سخت است و به راحتی پروانه نمی‌دهند. همین امر باعث سرمایه گذاری نامنظم و به تبع آن عدم تولید را به همراه دارد. البته که از ابتدا هم برنامه ریزی درستی برای ارائه مجوز وجود نداشت در یک زمان سه یا چهار سریال نمایش خانگی وارد شبکه می‌شود و در یک فصل از سال سریال مناسبی برای مخاطب وجود ندارد.

هاشمی درباره عدم ایجاد انحصار درپلتفرم‌ها گفت: ۵۰ مجوز ایجاد ساختار پلتفرم برای نمایش خانگی و اکران آنلاین ارائه شده، اما تنها ایجاد زیرساخت برای ایجاد پلتفرم کافی نیست. صاحبان پلتفرم‌ها باید نظارت درست و دقیقی در سرمایه گذاری تولید داشته باشند تا بتوانند در این حوزه موفق عمل کنند. هم اینک ۲ پلتفرم فعال داریم و ۵ پلتفرم دیگر نیمه فعال هستند از این دو هم یکی قوی است. بایدصاحبان پلتفرم در ارائه خدمات دقت کنند وهمچنین در انتخاب آثار سینمایی برای اکران انلاین تا بتوانند فعالیت مداوم و موفق داشته باشند. مخاطب به دیدن سریال نمایش خانگی از طریق پلتفرم و آنلاین عادت دارد همین مخاطب را باید نگه داشت و به آن ها، مخاطب سینما هم اضافه کرد تا بتوان موفق عمل کرد.

وی تصریح کرد: یکی از آفت‌های صاحبان پلتفرم‌ها برای آثار سینمایی قرارداد‌های سفت و سختی است که در بخش‌های مختلف و در مدت‌های معین می‌بندند و اجازه هر گونه ارائه فیلم توسط صاحب آثار را در نسخه‌های نمایش از صاحب اثر سلب می‌کنند و بخشی از سرمایه صاحب اثر با دریافت پول ناچیزی در بخش‌های مختلف از جمله SOD و TOD , IOD در اختیار صاحب پلتفرم قرار می‌گیرد و با یک قراردادی که پول چندانی هم پرداخت نمی‌کنند.

هاشمی در پایان گفت: برای جلوگیری از ایجاد رانت در این حوزه باید پلتفرم‌های نیمه فعال با سرمایه گذاری در بخش تولید مجموعه‌های با کیفیت، جایگاه مناسبی در این حوزه پیدا کرده و علاوه بر گسترش زیرساخت و ارائه خدمات مناسب موفق عمل کنند و به فعال تبدیل شوند.

نوشته شده توسط Hhashemi

مطالب گذشته

سیدضیا هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:باید جلوی انحصار را با گسترش پلتفرم‌ها بگیریم

 سید ضیا هاشمی  به تحلیل و بررسی گسترش پلتفرم‌ها و احتمال به وجود آمدن انحصار و لزوم جلوگیری از این اتفاق، پرداخت.

سیدضیا هاشمی: نمی‌توان سینما را به بهانه کرونا تعطیل کرد/ بسته‌های معیشتی خرج ۴ روزه‌ی هنرمندان است/ سینمای ایران سودآور نیست

 یک تهیه‌کننده سینما با اشاره به وضعیت تولید فیلم در شرایط کرونا گفت: ما نمی‌توانیم کارها را تعطیل کنیم زیرا جمعیت زیادی از اهالی سینما بیکار می‌شوند و معیشت آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.

سید ضیاء هاشمی تهیه‌کننده باسابقه سینما ضمن مخالفت با بازگشایی سینماها به هر قیمتی، تأکید کرد در شرایط کرونایی بهترین بستر عرضه فیلم نمایش در وی‌اودی‌هاست؛ به شرط رفع انحصار!

سید ضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه‌های سینمایی خود گفت: در حال حاضر فیلم سینمایی «آینده» به کارگردانی امیر پورکیان را آماده نمایش دارم که هنوز برنامه‌ای برای اکران آن ندارم. همچنین فیلم سینمایی «موافقت اصولی» به کارگردانی امیر پورکیان در دست دارم که در مرحله تدوین است، البته این را هم باید بگویم که تا پایان سال هیچکدام از این فیلم‌ها را اکران عمومی نمی‌کنم.